Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
9001380012   La veu i els secrets de la lectura expressiva
2020-2021   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   5/7/2021 - 9/7/2021 (15 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona
  
  
  
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   Quantes vegades un bon text s'ha convertit en soporífer quan és llegit per algú poc destre? Segur que moltes i això sorprèn en un moment que l'oralitat adquireix molta rellevància social. Per aquest motiu, saber llegir amb gràcia per a una audiència esdevé una habilitat ineludible. Però, com podem ensenyar a llegir amb més expressivitat i intenció? Com podem fer que la nostra pròpia lectura sigui més atractiva i rica en matisos? Aquest taller ofereix una metodologia eficaç i engrescadora per a aconseguir una millor lectura en veu alta. Una metodologia on la lingüística conflueix amb les tècniques teatrals i de doblatge (sense ser un curset de teatre ni de doblatge, és clar!). Tot això es combinarà amb els coneixements de logopèdia que oferim, els quals volen contribuir a prevenir patologies vocals en aquelles persones que utilitzen com a principal eina de treball la veu, sovint massa desconeguda.
  
Objectius   Ser més conscient de la importància d'una lectura ben expressiva per part del professorat i de l'alumnat: una lectura en veu alta que permeti fer arribar el sentit i la intenció del text (fent-lo més interessant i, doncs, durador en la memòria de l'oient).
Saber utilitzar, com a docents, la lectura en veu alta com a prova que l'alumnat ha entès el text i també com a punt de partença d'altres tipus de pràctiques orals.
Conèixer millor l'instrument vocal, la seva constitució, els seus límits i les seves possibilitats.
Aprendre a tenir cura de la veu i aconseguir una bona respiració, impostació, projecció, etc.
Destriar i practicar separadament les diferents qualitats de la veu a l'hora d'expressar, amb la lectura, diferents paràmetres lingüístics, paralingüístics i emocionals. Tot això d'acord amb les característiques del text i la personalitat de l'intèrpret.
Preparar una lectura en veu alta fidel al text que sigui clara i correcta. Fent servir, en tot moment, un ús de codis que marquin els segments que la podrien dificultar o que requereixin una dinàmica expressiva concreta.
Familiaritzar-se amb l'ús de rúbriques per a valorar una intervenció lectora i així poder-la millorar.
Ajudar-se de tècniques procedents del teatre i del doblatge per a millorar la lectura expressiva.
  
Continguts   Què és la lectura expressiva?
Interès didàctic i ús interdisciplinari de la lectura en veu alta.
Qualitats físiques del so, de la veu (to, intensitat, durada i timbre).
Com posar les qualitats al servei del contingut del text i de la intenció de l'autor/a.
Aspectes de prosòdia expressiva.
Dicció i ortoèpia catalana.
Tècniques per a marcar el text abans de llegir-lo.
Rúbriques per a valorar la lectura realitzada.
Pràctiques.
L'aparell fonador.
Òrgans de respiració, de fonació i d'articulació.
Veus nasals i veus amb constricció.
Anàlisi de veus de personatges públics.
Patologies vocals més freqüents en docents: disfonies, nòduls i pòlips.
Causes de les patologies i solucions possibles.
Prevenció i higiene de la veu.
Pràctiques.
La preparació de la veu.
Aspectes previs a la lectura en veu alta: relaxació, respiració, posició corporal, escalfament del cos i de la veu.
Diferents maneres de llegir segons el contingut i el tipus de text: text informatiu, d'entreteniment i poètic.
Pràctiques.
Com fer servir la veu per comunicar-se millor?
La veu projectada.
Tipus de veu i efectes sobre l'audiència.
El text publicitari i la lectura expressiva.
Pràctiques.
El doblatge.
La dinàmica del procés de doblatge.
Utilització de les tècniques teatrals i de doblatge per a millorar la lectura expressiva.
Pràctiques.
  
Avaluació   Les persones inscrites prepararan la lectura expressiva d'un fragment literari en què implementaran les tècniques i habilitats adquirides durant les sessions.
  
Requisits de  certificació   A més de l'assistència al 80% de durada del curs, per tenir dret al certificat caldrà la valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat.
  
E-mail   ga.ice@uab.cat
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent